5

Dernières infos

Jaarverslag 2023

Pour consulter le dernier rapport annuel (2023) : cliquer ICI

renova-picto-03-bleu Over Renovassistance

RENOVASSISTANCE is een sociaal georiënteerd initiatief, gewijd aan het verbeteren van de toegang tot huisvesting voor huurdersgezinnen door hun woonuitgaven te beperken tot 30% van hun inkomen. Door een zorgvuldige evaluatie van de aanvragen door maatschappelijk werkers en een voortdurende begeleiding van de gezinnen, zet RENOVASSISTANCE zich in voor het sociale welzijn en de ontwikkeling van de bewoners. Op technisch gebied profiteert de organisatie van de expertise van haar raad van bestuur en professionals in renovatie om oude gebouwen zorgvuldig te restaureren. Financieel zoekt ze naar onbezette gebouwen om deze om te vormen tot betaalbare woningen, in partnerschap met eigenaren die op hun beurt profiteren van een gerenoveerd eigendom en gemoedsrust tijdens de huurperiode.

In Brussel zijn er veel verlaten gebouwen die vervallen, terwijl veel gezinnen in
overvolle
of
insalubres.
In Brussel zijn er veel verlaten gebouwen die vervallen, terwijl veel gezinnen in
overbevolkte
of
ongezonde
woningen leven.
0

leegstaande woningen in Brussel

Volgens onderzoekers van de ULB en de VUB, in opdracht van de Brusselse minister van Huisvesting. bron.

0  m²

leegstaande kantoorruimte

20% van deze leegstaande kantoorruimtes zou kunnen worden omgezet in woningen. bron.

0 %

van de bevolking woont in een ontoereikende woning

Met ofwel lekken in het dak, ofwel problemen met vocht en/of rot in de kozijnen of de vloer. bron.

Wij renoveren deze leegstaande gebouwen om ze om te vormen tot
fatsoenlijke
en
abordables
  • ra-logo-petit
    Voor gezinnen met een bescheiden inkomen.
  • ra-logo-petit
    In samenwerking met eigenaars die profiteren van een gerenoveerd pand en rust tijdens de huurperiode.

renova-picto-01-bleu Ontstaan

RENOVASSISTANCE vzw is in 1988 in Brussel ontstaan uit de ontmoeting van enkele personen die tegelijkertijd werden aangesproken door het schrijnende tekort aan fatsoenlijke huisvesting voor de meest behoeftigen en het groeiende aantal verlaten of onbewoonbare gebouwen.

Vanuit de vaststelling dat er in Brussel een groot aantal verlaten huizen zijn die vervallen, terwijl veel mensen geen woning kunnen vinden of gedwongen zijn in ongezonde woningen te leven, heeft RENOVASSISTANCE besloten dergelijke gebouwen te renoveren.

Door hun uiteenlopende maar aanvullende ervaringen te bundelen (gemeenteraadslid, ondernemer, architect, sociaal werker, financieel expert, jurist, enz.), besloten ze hun steentje bij te dragen aan een innovatief en solidair project: eigenaren die niet de middelen, vaardigheden, energie of tijd hebben om hun eigendom te rehabiliteren, maar die duidelijk een sociale betrokkenheid tonen, voor te stellen hun eigendom toe te vertrouwen aan de vzw, zodat deze er, na een grondige en kwalitatieve renovatie, woningen met gematigde huurprijzen voor bijzonder kansarme gezinnen kan creëren. Sinds de oprichting zijn dankzij tientallen gecreëerde woningen in meer dan veertig gerenoveerde gebouwen, vele gezinnen in staat geweest zich in de stad te integreren en een springplank te vinden voor een nieuw economisch en sociaal leven.

Samen met vijf andere verenigingen heeft RENOVASSISTANCE in 1996 de Sociale Immobiliënkantoor (SIK) LOGEMENT POUR TOUS opgericht..

PRO RENOVASSISTANCE – een stichting van openbaar nut – werd opgericht in 2009

renova-picto-02-bleu Opdracht

RENOVASSISTANCE heeft zich ten doel gesteld verlaten gebouwen te renoveren om er gezonde en fatsoenlijke woningen van te maken, en deze tegen gematigde huurprijzen aan te bieden aan gezinnen met een bescheiden inkomen.

renova-picto-03-bleu Kernwaarden

Twee hoofdlijnen:

Le sens social

Dit omvat ook solidariteit, zorg voor de minderbedeelden, respect.

Le professionnalisme

Dit omvat nauwkeurigheid, ernst, efficiëntie, deskundigheid en complementariteit.

De leden van de Raad van Bestuur voeren hun mandaat volledig kosteloos uit, waardoor de beheerskosten tot een minimum worden beperkt.

De vzw kan ook rekenen op actieve leden die vrijwillig diverse taken op zich nemen, zoals wekelijkse toezicht op bouwplaatsen, het beheer van de website, het administreren van leningen, het beheer van evenementen, het verzenden van mailings, en de expertise van bepaalde goederen.

RENOVASSISTANCE zou niet geworden zijn wat het nu is zonder een brede integratie in het verenigingsweefsel. Er zijn veel verenigingen waarmee het relaties onderhoudt of waarbinnen het of haar bestuurders actief zijn.

De werking is transparant:

  • de boekhouding wordt jaarlijks gecontroleerd door een onafhankelijke auditor;
  • de jaarrekeningen worden gepresenteerd op de jaarlijkse algemene vergadering en gepubliceerd op de website;
  • een halfjaarlijkse nieuwsbrief en een Facebook-pagina bevatten de belangrijkste feiten: ontwikkeling van de projecten, inhuldigingen, evenementen, enz.

renova-picto-01-bleu Doelstellingen

Social

RENOVASSISTANCE streeft ernaar de woonuitgaven (huur + kosten) van een huurdersgezin te beperken tot maximaal 30% van hun inkomen.

Sur cette base, chaque candidature est évaluée par des travailleurs sociaux. Et, dès leur installation, les familles sélectionnées sont accompagnées dans leur évolution sociale. La gestion locative des immeubles rénovés est confiée à  LOGEMENT POUR TOUS opgericht., agence immobilière sociale agréée.

Technique

RENOVASSISTANCE kan een solide en zorgvuldige renovatie uitvoeren dankzij een dubbele samenwerking: die van de leden van haar raad van bestuur, die gekwalificeerd en ervaren zijn in de renovatie van oude gebouwen en allen vrijwilligers, en die van architecten en bedrijven die hun diensten aanbieden onder de beste voorwaarden.

Financier

RENOVASSISTANCE zoekt naar onbewoonde of onbewoonbaar geworden gebouwen die beschikbaar kunnen worden gesteld via een langdurige huurovereenkomst. De VZW gaat zo een partnerschap aan met een sociale doelstelling met de eigenaar, die vaak genoegen neemt met een symbolische vergoeding, wetende dat hij zijn eigendom aan het einde van de huurperiode in aanzienlijk betere staat terug zal krijgen, en dat hij vrijgesteld zal zijn van alle kosten en zorgen, zowel tijdens de renovatie als gedurende de gehele duur van de huurovereenkomst.

renova-picto-03-bleu Middelen

RENOVASSISTANCE wordt bij elk van haar projecten geconfronteerd met een dubbele uitdaging: het beschikken over gebouwen die geschikt zijn voor het creëren van woningen tegen een aanvaardbare kostprijs, evenals de benodigde middelen voor de financiering van de studies en renovatiewerken.

Wij ontvangen geen terugkerende subsidies.

Ons team van vrijwilligers neemt het administratieve en financiële beheer van de bouwplaats, de coördinatie, alsook de fondsenwerving en het zoeken naar partners op zich.

renova-picto-02-bleu Behoeften

Voor elk project dekken de premies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het BIM tot 22% van de totale kosten. De financiering van het saldo kan alleen overwogen worden op basis van:

  • financiële donaties - fiscaal aftrekbaar
  • leningen met een gemaximeerde rente
    (terugbetaling geïndexeerd volgens de gezondheidsindex gemaximeerd op 2%) met een maximum van 2%)


De leningen worden geleidelijk terugbetaald met de ontvangen huren. Voor elk bouwproject wordt een gedetailleerde fiche opgesteld.

 

renova-picto-03-bleu Werkwijze

De prospectie van nieuwe projecten gebeurt in nauwe samenwerking met het sociaal vastgoedkantoor « LOGEMENT POUR TOUS opgericht. ». Vaak brengt mond-tot-mondreclame RENOVASSISTANCE in contact met eigenaren die bereid zijn hun eigendom aan hen toe te vertrouwen. Aarzel niet om ons te contacteren.

Een haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd door RENOVASSISTANCE die betrekking heeft op:

  • de technische aspecten: staan de structuur en de staat van het gebouw een renovatie toe?
  • de financiële aspecten: afhankelijk van de beschikbare oppervlakten en de staat van het gebouw, wat zijn de kosten van de renovatie, wat zal de huur zijn afhankelijk van het aantal mogelijke woningen, draagt de eigenaar bij aan de kosten?

 

Als de haalbaarheid positief wordt beoordeeld door de Raad van Bestuur, wordt de terbeschikkingstelling van het gebouw aan RENOVASSISTANCE geregeld door het sluiten van een opstalrecht of een huurcontract (van renovatie of erfpacht) voor een voldoende lange periode – meestal 20 tot 30 jaar – om de bouwkosten te dekken door het innen van huurgelden.

De technische en financiële studies worden verfijnd, de plannen worden opgesteld door de gekozen architect en de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning wordt ingediend.

Zodra de stedenbouwkundige vergunning is verkregen, wordt een aanbesteding voor een algemene aannemer gelanceerd. De aannemer wordt dan aangewezen en de aanvragen voor renovatie- en isolatiepremies worden ingediend.

Zodra hun goedkeuring is ontvangen, kunnen de werken beginnen en duurt het meestal tussen de 6 en 12 maanden voordat ze voltooid zijn.

Een beheersmandaat (keuze van de huurders en inning van de huur) wordt toevertrouwd aan « LOGEMENT POUR TOUS opgericht. » - een door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erkende Sociale Immobiliënkantoor - die ook zorgt voor het reguliere onderhoud, de opvolging van de huurders (wooneducatie, huurdersvergaderingen, etc.), in samenwerking met de sociale diensten die de eventueel noodzakelijke sociale begeleiding verzorgen.

 

renova-picto-01-bleu Partners

 Ons netwerk van partners staat centraal in ons succes en speelt een essentiële rol bij het realiseren van onze missie.

Aujourd’hui, face au manque d’offres de logements à prix modéré pour les personnes à faibles revenus, l’asbl RENOVASSISTANCE a besoin d’un soutien renforcé qui, par ailleurs, offre à ses partenaires des modalités de dons satisfaisantes.

C’est dans cette perspective que, le 14 janvier 2009, la Stichting Pro Renovassistance a été créée

Rénovassistance a participé à la création de Logement pour Tous (LpT) qui est est une agence immobilière sociale, agréée par la Région de Bruxelles-Capitale.

Son objectif est d’offrir en location, aux personnes qui ne disposent pas de moyens leur permettant d’accéder au marché locatif habituel, des logements de qualité répondant aux normes d’habitabilité de la région et ce moyennant un loyer le plus accessible possible. Les candidatures sont exclusivement introduites par des services sociaux avec lesquels une convention de collaboration a été conclue. Les propriétaires qui acceptent de coopérer à ce projet social confient leur bien à LpT par mandat de gestion. En échange, LpT leur garantit une série de services tels que : conclusion des baux, perception des loyers, garantie de payement du loyer même en cas de non occupation, entretien du bien, etc.

Le logement, condition nécessaire pour une insertion sociale des plus démunis, figure en bonne place parmi les domaines d’activités de la Fondation Roi Baudouin.
Elle a déjà fait bénéficier RENOVASSISTANCE de son aide pour plusieurs réalisations.
Elle a accepté d’inscrire plusieurs de ses projets dans la liste des activités qu’elle soutient.

En 1991, un couple belge , aujourd’hui décédé, décide de se dessaisir d’une grande partie de la fortune qu’il a gagnée par son travail, pour en destiner les fruits à autrui. Parmi de nombreuses autres associations, ils ont ainsi déjà soutenu financièrement la réalisation de plusieurs projets de l’asbl . Actuellement c’est la Fondation NIF pour l’aide aux projets humanitaires qui a pris le relais.

Grâce aux conventions signées avec une A.I.S., RENOVASSISTANCE bénéficie d’un taux préférentiel dans le calcul des primes (rénovation, économies d’énergie, embellissement des façades) octroyées par la Région de Bruxelles-Capitale.

Ces primes couvrent en moyenne 20 à 30 % du total des frais de rénovation exposés par RENOVASSISTANCE, tout compris. Elles sont donc essentielles à la faisabilité de nos projets et, par ailleurs, elles permettent à la Région d’investir à peu de frais dans la production de logements à caractère social.

De Loterie Nationale nous a octroyé un substantiel subside en 2009 – 37.500€ destinés à la rénovation du bâtiment « rue Vandeweyer, 41 »

Le RBDH / BBROW (Rassemblement Bruxellois pour le Droit à l’Habitat / Brusselse Bond voor het Recht op Wonen) est une coordination d’une cinquantaine d’associations bruxelloises ( dont Renovassistance) qui oeuvrent, chacune sur son terrain, pour la réalisation du droit au logement pour chaque Bruxellois.
Leur principal objectif est la concrétisation de l’article 23 de la constitution : « Chacun a droit à un logement décent ». Dans ce but, la coordination organise régulièrement, outre des assemblées réunissant les mandataires de ces associations, divers groupes de travail thématiques ainsi que des formations destinées aux travailleurs sociaux et bénévoles du secteur.

Comme membre du Réseau Financement Alternatif , Renovassistance veut affirmer que par la Finance Ethique & Solidaire, il est dorénavant possible de concilier performance et bien commun, économie et respect de l’environnement, argent et humanité.

En 1996 Renovassistance a recu 2 subsides de la Commission Européenne :
– 115.980,28 écus pour la rénovation à la rue de Hollande
– 126.289,64 écus pour la rénovation à la rue De Meersman
(1 écu = 1 euro).

Si la fondation « Habitat et Humanisme » existe en Belgique depuis seulement quelques années, le mouvement est actif en France depuis 1985 avec 43 associations locales qui se démènent pour reloger des familles en situation précaire. Avec comme but de resserrer le lien social dans les villes.

Donorinfo est une fondation d’utilité publique indépendante qui offre une information précise et objective à tous ceux qui souhaitent soutenir, de quelque manière que ce soit, une organisation philanthropique. Donorinfo a pour but de publier cette information avec la plus grande transparence possible de façon à ce que le donateur puisse effectuer un choix très personnel dans une offre variée de plus de 220 organisations qui aident des personnes dans le besoin.

GIVE EUR-HOPE (GEH) est une association sans but lucratif de droit belge qui a pour objectif de promouvoir par des actes concrets la solidarité du personnel des Institutions Européennes avec les personnes, familles ou groupes sociaux des pays de l’Union Européenne vivant dans la pauvreté et l’exclusion sociale.

renova-picto-03-bleu Raad van bestuur

De leden van de Raad van Bestuur voeren hun mandaat volledig kosteloos uit, waardoor de beheerskosten tot een minimum worden beperkt.

Michel Billiet

Philippe Cuylits

Président

Philippe Dedobbeleer

Philippe Etienne

Denis Grimberghs

François Ladriere

Françoise Louveaux

Administratrice déléguée

Yen Nguyen

Trésorière

Isabelle Seghin

Pierre Thomas

Emmanuel Waucquez

renova-picto-01-bleu Onze actie ondersteunen

Renovassistance helpen betekent gezinnen met een bescheiden inkomen helpen om fatsoenlijk te wonen voor een betaalbare huur.

Voor elk project dekken de premies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het BIM tot 22% van de totale kosten. De financiering van het saldo kan alleen worden overwogen op basis van financiële donaties, of leningen met een gemaximeerde rente.

Ons team is 100% vrijwillig.

* De ingezamelde donaties zullen ter beschikking worden gesteld van de Stichting Pro Renovassistance, via de Koning Boudewijnstichting.

Ontvang onze nieuwsbrief